De MPN Stichting is er voor patiënten met essentiële trombocytemie (ET), polycythaemia vera (PV) en myelofibrose (MF). Bij al deze ziekten is er sprake van een woekering van cellen in het beenmerg. Deze woekering wordt ook wel aangeduid als proliferatie of nieuwvorming (neoplasme). Daarom worden deze ziekten gezamenlijk aangeduid met de Nederlandse benaming myelproliferatieve neoplasieën (MPN), ook bekend als myeloproliferative diseases (MPD). Het is vaak moeilijk om aan juiste en recente informatie te komen over deze zeldzame ziekten. De behoefte om met iemand te praten die dezelfde ziekte heeft en die begrijpt wat je doormaakt is vaak groot. Daarom is in 2003 de MPN Stichting opgericht. Naast patiënten kunnen ook hun familieleden en andere betrokkenen hier terecht.

Wat doet de MPN Stichting?

Informatievoorziening, lotgenotencontact en belangenbehartiging

De MPN Stichting wil in de eerste plaats patiënten, maar ook medici en andere hulpverlenende instanties zo goed mogelijk informeren. Zij doet dat via de website (www.mpn-stichting.nl) en het Magazine Pur Sang met actuele (medische) informatie, ervaringen van lotgenoten en andere nuttige en praktische informatie voor patiënten. Verder is er ook een uitgebreide patiëntenbrochure van 38 pagina's beschikbaar, evenals een artsenbrochure voor ziekenhuizen, artsen en andere hulpverleners.

Wat kunt u doen?

Wilt u zo goed mogelijk op de hoogte gehouden worden van de laatste ontwikkelingen in diagnose en behandeling van uw ziekte, word dan donateur! U kunt zich aanmelden door op onderstaande link te klikken. Sommige zorgverzekeraars vergoeden uw donateurschap van de MPN Stichting. Klik hier voor een overzicht van vergoedende zorgverzekeraars.

Word donateur!

Betrouwbare informatie

De MPN Stichting verstrekjt betrouwbare informatie over gezondheid.Wij onderschrijven de gedragscode van de Health On the Net Foundation. Wij voldoen aan de HONcode, die staat voor betrouwbare informatie over gezondheid. Controleer hier.