Omdat vooral oudere mensen MPN’s krijgen, zijn zwangerschappen bij vrouwen met een MPN vrij zeldzaam. Hierdoor is er weinig bekend over het risico van een zwangerschap. Maar vrouwen met ET, PV of MF kunnen ondanks hun ziekte bijna altijd zwanger worden. Wel hebben ze een verhoogde kans op een miskraam.

Voor de zwangerschap

Wilt u zwanger worden? Bespreek dit dan eerst met uw arts:

• Hij of zij zal samen met de gynaecoloog een ‘behandelplan’ opstellen dat is gericht op de grootst mogelijke veiligheid voor moeder en kind.
  • Gebruikt u medicijnen die de activiteit van het beenmerg remmen, zoals hydroxycarbamide (Hydrea®) of anagrelide (Xagrid®)? Overleg dan met uw arts of u (tijdelijk) over kunt schakelen op interferon-alpha (bijv. Pegasys®). Alleen dit middel is veilig tijdens de zwangerschap.

Tijdens de zwangerschap

• Bij vrouwen met ET en PV moet de kans op trombose en bloedingen zo laag mogelijk blijven. Met echografie wordt in de 20e tot 24e week van de zwangerschap de bloeddoorstroming in de bloedvaten in de baarmoeder in de gaten gehouden.
  • Vaak verbeteren de bloedwaarden van MPN-patiënten onder invloed van de zwangerschapshormonen. De patiënten voelen zich dan ook vaak beter. De bloedwaarden kunnen zelfs zo normaal worden dat de dosering van interferon-alfa omlaag kan. Dat geldt echter niet voor acetylsalicylzuur of carbasalaatcalcium; die dosis moet altijd hetzelfde blijven als voor de zwangerschap. Helaas blijkt dat de dosering van interferon-alfa na de bevalling meestal weer omhoog moet.

De bevalling en de weken daarna

• Artsen raden thuisbevallingen af, omdat zwangerschappen bij MPN- patiënten een verhoogd risico op complicaties met zich meebrengen, zoals bloedingen.
  • Het is belangrijk dat ook in de weken na de bevalling, de bloedwaardes van de moeder goed in de gaten worden gehouden. Er is dan namelijk nog steeds een verhoogde kans op stollingsproblemen en bloedingen.
  • Overleg met uw arts of u borstvoeding mag geven. Het wordt in ieder geval afgeraden bij gebruik van bepaalde medicatie, zoals bijvoorbeeld hydroxycarbamide of interferon-alfa.

Harrison C.N. & Robinson, S.E., Hematology/oncology clinics of North America 25, 261-275, vii (2011)
Harrison, C. et al., British journal of Haematology 129, 293-306 (2005)
Richtlijn Polycythemia Vera 2011, Nederlandse Vereniging voor Hematologie
Richtlijn Essentiele Trombocythemie 2011, Nederlandse Vereniging voor Hematologie