Wat is Hydroxycarbamide?
Hydroxycarbamide word vaak gebruikt als behandeling bij MPN’s . Hydroxycarbamide is de werkzame stof, vroeger ook wel bekend onder de naam hydroxyureum. De merknaam is Hydrea®. Hydroxycarbamide valt onder de zogenoemde ‘celgroeiremmende middelen’, omdat het de aanmaak van bloedcellen verminderd. Behandeling kan daarom ook gezien worden als een zeer lichte vorm van chemotherapie. De dosis die wordt voorgeschreven is echter dermate laag, dat veel patiënten het goed verdragen en weinig bijwerkingen hebben.

Wanneer wordt Hydroxycarbamide gebruikt?
Hydroxycarbamide wordt voorgeschreven bij ET en PV patiënten indien behandeling met alleen acetylsalicylzuur (Aspirine®) of carbasalaatcalcium (Ascal®), en aderlaten bij PV, niet meer volstaat. Het risico op stolsels en bloedingen moet dan worden ingeperkt door ook het aantal bloedcellen te verlagen. Vaak wordt hydroxycarbamide gecombineerd met Aspirine® of Ascal®.
Bij myelofibrosis kan hydroxycarbamide worden gebruikt als er teveel witte bloedcellen of bloedplaatjes worden aangemaakt. Hydroxycarbamide remt dit, en kan ook de milt verkleinen.

Hoe werkt Hydroxycarbamide?
Hydroxycarbamide vermindert de productie van bloedcellen door de celdeling van stamcellen te vertragen. Stamcellen zijn cellen in het beenmerg die kunnen uitrijpen tot alle bloedcellen; rode, witte en bloedplaatjes. De exacte manier waarop hydroxycarbamide dit effect bewerkstelligd is echter nog niet helemaal bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat het de aanmaak van DNA remt.

Hoe neem ik Hydroxycarbamide in, en wat kunnen de bijwerkingen zijn?
Over het algemeen is hydroxycarbamide een zeer goed werkend medicijn dat weinig bijwerkingen geeft. Daarom is het vaak één van de eerste keuzes in de behandeling van MPN bij (oudere) patiënten als celgroeiremmend middel. Hydroxycarbamide komt in capsulevorm en is makkelijk in te nemen.
Mogelijke bijwerkingen zijn huidproblemen, moeheid, maagklachten en een te laag aantal bloedcellen. Een langer termijn risico is het ontwikkelen van een bepaald type huidkanker. Dit gebeurt echter incidenteel, maar men moet de huid wel goed in de gaten houden. Het gaat dan vaak om een zogenaamd basaalcelcarcinoom. Indien dit voorkomt, moet er worden gestopt met hydroxycarbamide en wordt tevens regelmatig nauwkeurige controle geadviseerd door de dermatoloog op verdachte plekjes.

Richtlijn Polycythemia Vera 2011, Nederlandse Vereniging voor Hematologie
Richtlijn Essentiele Trombocythemie 2011, Nederlandse Vereniging voor Hematologie
Richtlijn Primaire Myelofibrosis 2015, Nederlandse Vereniging voor Hematologie
Fruchtman SM, Semin Hematol;34:17-23 (1997)
Friedrich S, Eur J Dermatol. Sep-Oct;14(5):343-6. (2004)
Kiladjian J.J., Journal of clinical oncology 29, 3907-3913 (2011).
Antonioli E, Am J Hematol. May;87(5):552-4 (2012)